Diákcsemege! De miért is hívjuk így?

A diákcsemege szó kapcsán általában mindenki ugyanarra az olajos mag és aszalványkeverékre gondol, amelyet jóízűen fogyasztunk nassolnivalóként. De miért is hívjuk így?

Összetétele eltérő lehet, de összességében elmondható, hogy táplálkozás-élettani szempontból protektív a rendszeres fogyasztásuk.

Talán ezért is hívjuk a diákok csemegéjének?

Vegyük sorra az alábbiakat!

A tanulási folyamathoz elsősorban energiára van szükségünk. Energiát pedig a táplálékainkból nyerünk. Nem elég azonban arra összpontosítani, hogy meglegyen a megfelelő energia-ellátottság. Ügyeljünk arra is, hogy bizonyos tápanyagok bevitele segíti hosszabb távon fenntartani a kognitív funkcióinkat; így a gondolkodásunkat, koncentrációnkat és az emlékezetünket.

Az agyunk naponta 120 g glükózt – hétköznapi nevén szőlőcukrot hasznosít (amely nem más, mint egyszerű szénhidrát), ezért jogosan fogyaszthatjuk a tanulás mellé, ám rendkívül rövid ideig tartó felszívódása révén a vércukorszint hirtelen emelkedését és csökkenését eredményezheti. Ez pedig fáradékonysághoz és csökkenő teljesítményhez vezethet.

A diákcsemegék tápanyag-összetétel szempontjából kiváló növényi fehérjeforrások, továbbá telítetlen zsírsavakban (omega-3) és összetett szénhidrátokban (élelmi rostok) gazdag, lassú felszívódású élelmiszerek. Fogyasztásuk során az energiaellátottság és a vércukorszint is egyenletesebb, így a koncentráció is fenntarthatóbb hosszabb távon.

A mikrotápanyagok tekintetében is gazdagon bővelkednek ásványi anyagokban (magnézium, kalcium, kálium, foszfor, cink, mangán, vas) valamint antioxidánsban (E-vitamin).

Így a válasz egyértelműen igen a fenti kérdésre, ráadásul nem csak a tápanyagtartalma, hanem a praktikussága mellett is szólnak érvek:

  • fogyasztásra kész
  • kis helyen is elfér
  • nincs szükség nagy mennyiségre
  • bárhová vihetjük magunkkal
  • sokáig eltartható

Ráadásul nem csak a diákoknak kiváló csemege, hanem mindenkinek, ezért fogyasszuk bátran akár naponta egy maréknyi mennyiséget, továbbá összeállíthatunk házi diákcsemegét is a kedvelt magokból és aszalványokból.

Kíváncsi, melyek a leggyakoribb olajos magvak és aszalványok a diákcsemegékben? Olvassa el korábbi cikkeinket!

Tetszett? Oszd meg: Share on Facebook
Facebook