Egy igazán sokoldalú tejtermék

A tejföl a magyar konyha nélkülözhetetlen alapanyaga, a paprikás vagy a töltött káposzta elképzelhetetlen nélküle, de ezzel kenjük meg a lángost, és persze jut belőle bőven levesekbe vagy éppen főzelékekbe is. A hűtőszekrényben tehát bérelt helye van, de vajon a kiegyensúlyozott táplálkozásban is fontos élelmiszer?

Kevés olyan alapanyagot tudunk mondani, amelyet a magyar konyha ennyire változatosan és sokféle formában használ fel, mint a tejfölt. Készülhet belőle leves, mártás, főzelék, használjuk tésztákhoz, húsokhoz, zöldségekhez, de még sütemény-receptekben is gyakran találkozunk vele. És persze ki ne uzsonnázott volna már egy pohár tejfölt finom foszlós kiflivel vagy ropogós zsemlével? Kétségtelen, hogy nagy kedvelői vagyunk ennek a tejszínből, tejsavas erjesztéssel készülő tejterméknek, de arról nincs adat, van-e a világon még egy olyan nemzet, amely ennyit használna belőle. Bár a tejtermékeket alapvetően az egészséges, kiegyensúlyozott étrend részének tekintjük, a tejföl némileg kilóg a sorból. Ennek okairól Antal Emese dietetikust, szociológust, a TÉT Platform szakmai vezetőjét kérdeztük.

„Nem a tejföllel van probléma, sokkal inkább az elterjedt használata az, amely miatt érdemes jobban figyelni rá az étrendünkben” – kezdi a magyarázatot a dietetikus. „A tejföl tejszínből, tehát a tejben található zsírból készül, ez pedig gazdag telített zsírsavakban, és mint minden állati eredetű termékben, koleszterint is találunk benne. Energiatartalma a tejtermékek között elég magasnak számít, egy közepes evőkanálnyi, tehát 30 gramm 20 százalékos zsírtartalmú tejföl 60 kcal (251 kJ) energiát és hat gramm zsírt tartalmaz, mellette pedig mintegy egy-egy gramm szénhidrátot és fehérjét. Bár a legutóbbi adatok szerint a tejtermékekkel naponta mindössze 14 gramm zsírt fogyasztunk, az összkép már nem annyira kedvező: a férfiak 117, a nők 84 grammos napi zsírbevitele jelentősen meghaladja az ajánlott maximális szintet. A kiegyensúlyozott étrend érdekében tehát érdemes lenne a zsírban gazdag élelmiszerek fogyasztását mérsékelni, a konyhában pedig több zsiradék-spóroló technikát alkalmazni.”

Az ajánlottnál magasabb zsírfogyasztás hosszabb távon kedvez a túlsúly vagy az elhízás kialakulásának, a telített zsírsavak magasabb aránya pedig a szív- és érrendszeri betegségek esetén jelenti a kockázat emelkedését. Ezek a problémák – talán nem véletlenül – hazánkban elterjedtnek számítanak, amelyért a magyaros, zsíros fogásokban gazdag konyha mellett természetesen az inaktív életmód, a kevés mozgás is okolható. A tejföl azonban még ezek ellenére is helyet kaphat a kiegyensúlyozott étrendben, persze némi odafigyeléssel. Antal Emese tanácsait érdemes mindenkinek megfogadnia – nem csak a tejföllel kapcsolatban.

„A tejföl sok étel fontos alapanyaga, segítségével változatos finomságokat készíthetünk. Tejcukor-érzékenyek vagy tejfehérje-allergiások számára azonban nem ajánlható, mert bizonyos mennyiséget mindkét tápanyagból tartalmaz. A benne lévő tejzsír viszont könnyen emészthető, ráadásul a gyártási folyamat során homogenizálják, azaz apróbb cseppecskékre bontják a zsírokat, ami tovább javítja az emészthetőséget. Így a tejföl jól használható olyan esetekben, amikor legyengült, alultáplált betegek számára készítünk ételeket. Laktózérzékenyek számára többféle laktózmentes tejföl érhető el a boltokban, ezeknél érdemes arra számítani, hogy kissé édesebbek a megszokottnál. Ha pedig odafigyelünk a kalóriabevitelünkre, a 20 százalékos zsírtartalmú változat helyett választhatunk 12, vagy akár 10 százaléknyi zsírt tartalmazó változatot, amelyekkel kalóriát és zsírt spórolhatunk. Az én tippem, hogy a tejföl helyett sok esetben használhatunk natúr joghurtot is – ezzel tovább csökkenthetjük a kalóriák és a zsír mennyiségét.”

Végezetül a szakértő még vásárlási tippet is ad: „A tejszín drága alapanyag, ezért már jó ideje megjelentek a boltok polcain a sokkal olcsóbb növényi zsiradékot tartalmazó, de tejfölszerű termékek. Ezek zsírtartalma, állaga, sőt még az íze is a tejfölhöz hasonló, de annak ellenére, hogy a növényi eredetű zsiradékokat sokszor egészségesebb alternatívának tartjuk, az ilyen termékek nehezebben illeszthetők be a kiegyensúlyozott táplálkozás kereteibe. Ezért azt javaslom, hogy mindig alaposan nézzük meg a csomagolást, és ha azon nem a „tejföl” szó szerepel, hanem valamilyen „föl”, akkor inkább tegyük vissza a helyére, és válasszunk igazi tejterméket” – tanácsolja a dietetikus.

Tetszett? Oszd meg: Share on Facebook
Facebook