A vármegyeszékhelyek és más nagyobb városok összesen 30 kereskedelmi egységében (felmérés jelleggel) ellenőriztük a rendezettséget és a tisztaságot. Az akció során a tejtermékek részlegére fordítottunk kiemelt figyelmet. Lássuk, milyen tapasztalatokkal gazdagodtunk!
Tavalyi tesztünkben a kereskedelmi egységek fagyasztottélelmiszer-osztályát ellenőriztük, ezúttal pedig az üzletek tejtermékrészlegét vettük célba.
Mivel a vásárlási élményt nagyban befolyásolhatja az adott üzlet állapota és rendezettsége, ezért felmérésünkben e szempontok is fontos szerepet kaptak, azonban főként a tejtermékek tájékán vizsgálódtunk. Budapesten, valamint az ország keleti és nyugati felén egyaránt 10-10 boltot vettünk célba, így összesen 30 kereskedelmi egységet látogattunk meg. Nézzük a részleteket!
Úton a tejtermékek felé
Az ellenőrzés elsősorban a tejtermékek részlegére irányult, de az odáig vezető úton is nyitott szemmel jártunk. A vásárlás kezdetén megnéztük, hogy rendelkezésre áll-e elegendő mennyiségű bevásárlókosár vagy -kocsi, és szemrevételeztük azok tisztaságát is. A legtöbb esetben kellő mennyiségű kosár/kocsi volt az üzletekben, és a tisztaságuk is megfelelő volt.
A kereskedelmi egységek mindössze felét ítéltük tisztának, ugyanis több helyen találkoztunk koszos felülettel vagy ragadós padlóval. Megnyugtató, hogy kártevőkre utaló jelek viszont nem voltak. A felmérésünk ideje alatt egy-egy helyen éppen takarítást végeztek, azonban nem hívták fel a figyelmet a csúszós felületre az erre szolgáló táblával.
A sorok átjárhatóságát a legtöbb esetben megfelelőnek ítéltük, ám a boltok egyötödében bizonyos sorok között nehezen jutottunk át. Ennek oka főként a hosszabb időre otthagyott raklap és/vagy kartondobozgyűjtő kocsi volt, valamint az egyszerre több helyen történő árufeltöltés.
A vásárlás végén a kasszák felé vettük az irányt, így ezt a területet is alaposan szemügyre vettük. A felmérésben résztvevő nagyobb boltok szinte mindegyikében fizethettünk önkiszolgáló kasszánál is, míg a kisebb üzletekben leginkább hagyományos pénztárak álltak rendelkezésre. Úgy tapasztaltuk, hogy a legtöbb esetben megfelelően alakították ki a kasszák területét. Fontos ugyanis, hogy legyen elegendő hely a termékek fel- és lepakolására, mely a vásárló kényelmét szolgálja. A kasszaszalagok tisztaságát illetően viszont voltak negatív tapasztalataink: az ellenőrzött helyek negyedénél láttunk rajtuk szennyeződést.
A tejtermékek részlegén
A tejtermékosztályon először a berendezéseket vettük szemügyre. Egyaránt jellemzőek voltak a nyitott és az ajtóval rendelkező hűtők, melyek mindenhol megfelelően működtek. Néhány helyen előfordult, hogy a hűtőajtókról hiányoztak a fogantyúk, de nagyrészt könnyen nyitható volt az ajtajuk.
Megnéztük azt is, hogy a hűtők hőmérséklete leolvasható-e a vásárlók számára. Mindössze néhány helyen nem találtunk hőmérőt vagy kijelzőt.
A hűtők tisztaságát illetően pozitív tapasztalataink voltak. Csak néhány üzletben találtunk a sérült csomagolás miatt kiömlött termékeket. A polcokon viszont a boltok felénél találtunk üres gyűjtődobozokat.
Jellemzően elérhetőek voltak az akciós termékek, és a kedvezményes árat feltüntették a termékeken vagy a polcokon. Az üzletek felénél jelölték valamilyen módon a közeli lejáratú termékeket is.
Alapvető, hogy a termékeket a FIFO (vagy EBEK) elv, vagyis a lejárati idő szerint helyezik el a hűtőkben. Szúrópróbaszerűen leteszteltük, és a legtöbb esetben valóban ennek megfelelően rendezték el az árukat. Ezenfelül a csomagoláson feltüntetett minőségmegőrzési időket is megnéztük, és felmérésünk során két helyen találkoztunk lejárt élelmiszerrel. Természetesen intézkedtünk a termék eltávolítása érdekében.
A könnyebb beazonosíthatóság érdekében lényeges, hogy a termékek az eredeti helyükön, megfelelő megnevezéssel és aktuális árral ellátott címkékkel legyenek megtalálhatóak a polcokon, ezért ezt is megfigyeltük. A legtöbb esetben ezek is rendben voltak, mindössze néhány helyen fordult elő, hogy nem vagy csak nehezen tudtuk beazonosítani a termékeket.
A termékkínálat is meghatározó szempont lehet az üzletek kiválasztásában, ezért erre is figyelmet fordítottunk. Szinte minden boltban találkoztunk brand és saját márkás termékekkel, de általánosságban elmondható, hogy a brand márkák előfordulása a jellemzőbb. A boltok jelentős részénél elérhetőek voltak speciális, például vegán, cukor-, glutén- és/vagy laktózmentes élelmiszerek a tejtermékek között, azonban ezek mindössze az ellenőrzött üzletek felénél voltak jól látható módon elkülönítve a többi terméktől.
Nemcsak a nyári hőségben fontos, hogy a hűtött termékeket hűtőtáskában/tasakban szállítsuk haza. Tapasztalataink szerint a boltok kétharmadában volt elérhető ilyen táska.
Közös a felelősség!
Ne feledjük, hogy mi, vásárlók is nagyban hozzájárulhatunk ahhoz, hogy milyen egy kereskedelmi egység eladótere. Mindannyiunk érdeke, hogy tiszta, rendezett körülmények között vásárolhassunk, ezért fontos többek között, hogy ne szemeteljünk, a megvásárolni nem kívánt terméket mindig a helyére tegyük vissza, továbbá ügyeljünk arra, hogy a hűtők ajtaját zárjuk vissza, miután kivettük, amire szükségünk van. Ha bármilyen problémát észlelünk egy üzletben – akár a berendezésekkel, akár a termékekkel kapcsolatban – szóljunk az ott dolgozó munkatársaknak!
Felmérésünk során – szinte kivétel nélkül – segítőkész személyzettel találkoztunk. Segítettek az általunk keresett termékek megtalálásában vagy az önkiszolgáló pénztárnál felmerülő kérdések esetén is.