A dietetikus véleménye a narancsléről

A gyümölcslevek napjainkban sokak szerint a megosztó élelmiszerek közé tartoznak. Van, aki szerint remek vitamin- és ásványi anyag-források, mások szerint magas cukortartalmuk miatt inkább kerülendők, egyesek pedig a koncentrátumból készült levekben nem bíznak. Cikkünkben Antal Emese dietetikust, szociológust, a TÉT Platform szakmai vezetőjét kérdeztük arról, hogy oltsuk-e szomjunkat narancslével.

felirat„Valóban, a gyümölcslevekkel kapcsolatban sok a pro és kontra érv”– mondta a szakértő- „Elsősorban az egész, friss, vitamindús gyümölcs fogyasztását ajánljuk.” Hozzátette még, hogy bár egyértelműen érdemes a levek helyett a teljes, rosttal és ásványi anyagokkal teli gyümölcsöt elfogyasztani, mégis ajánlható a gyümölcslé olyanoknak, akik nem tudnak sok gyümölcsöt fogyasztani. „Arra viszont figyeljünk, hogy a folyadékfogyasztásunk csak kisebb részét tegyék ki ezek, hiszen egy két decis pohár narancslé is 80-100 kalóriát tartalmazhat, így az energiatartalmuk figyelembevételével fogyasszuk.”

Ami a szakértő szerint viszont a gyümölcslevek előnye, hogy általuk olyan gyümölcsöket is fogyasztunk, amihez frissen ritkán jutunk hozzá, mint például a gránátalma vagy erdei gyümölcsök. Ha ilyen leveket iszunk, értékes vitaminokhoz és ásványi anyagokhoz juthat szervezetünk, és persze élvezeti értékük sem elhanyagolható.

antal emese2008.05.06.foto: hegedus marta„A frissen facsart narancslé előnye, hogy biztosan kizárólag narancsot tartalmaznak. Figyelni kell azonban a megfelelő technikára, nehogy kórokozók kerüljenek az innivalóba”– folytatta Antal Emese. „A 100%-os dobozos levek nem rossz alternatívák, viszont például a rosttartalmuk nagyon változó lehet, gondoljunk a szűrtre és a gyümölcshúst tartalmazóra.” Hozzátette még, hogy a dobozos termékek esetén sokszor utólag pótolják a C-vitamint a lében, hogy mindig nagyjából azonos legyen a C-vitamin-tartalom, és ezek a termékek komoly minőségbiztosítási folyamaton is átesnek. Így ezekben a narancslevekben akár magasabb is lehet a vitamintartalom, mint a frissen facsartban, főleg, ha a gyümölcsöket jó ideig tároltuk, mielőtt kifacsartuk volna.

„A lényeg tehát, hogy egyszer-egyszer nyugodtan elkortyolhatunk egy frissítő, hűs narancslét, de ne próbáljuk meg részben vagy egészben kiváltani velük a megfelelő vízfogyasztást, és ne a friss zöldségek és gyümölcsök helyettesítőjeként tekintsük rájuk.” – összegezte a szakértő.

Tetszett? Oszd meg: Share on Facebook