Az eszkimóktól jött az ötlet– halrudacska történet

Több mint hatvan éve készítették az első gyorsfagyasztott halrudacskákat Angliában. Cikkünkben megtudhatnak mindent, amit a gyerekek kedvenc halételéről tudni érdemes.

Kevés halat fogyasztunk

A magyar lakosság a statisztikák alapján nem fogyaszt kellő mennyiségű halat. A hazai halfogyasztás a különböző források adatai szerint mindössze 4,6-6 kilogrammot tesz ki évente fejenként, amely csak az utolsó helyre elég az európai országok között. A halfogyasztást népszerűsítő programok igényét jelzi az is, hogy eközben az európai átlag 22,7 kg. A legtöbb halat a portugálok fogyasztják, 55,3 kilogrammot tesznek évente a tányérjaikra.

Miért éppen a gyorsfagyasztott halrudacska?

Sokak ódzkodnak a hal szagától és állagától, vagy csak túl bonyolultnak tartják az elkészítését. Erre jelent alternatívát a halrudacska, amelyben nincs szálka, nincs pikkely és a halszagot is elkerülhetjük. A legendák szerint az eszkimóktól ered a gyorsfagyasztás hagyománya, hiszen ők a frissen kifogott halat jégtáblák közé tették, hogy az megőrizze minőségét és frissességét. A sült és rántott hal fogyasztása a mi kultúránkban is komoly történelmi múltra tekint vissza. A halrudacskák előállításában a fagyasztási eljárás bevezetése volt a legjelentősebb „újítás”.

A gyorsfagyasztott halrudacska születése

Clarence Birdseye fejlesztette tovább a húszas évek elején az eszkimók ötletét. Évek kemény munkája és technológiai fejlődése után, végül 1955-ben Anglia egy kikötővárosában, Great Yarmouthban készítették az első halrudacskát. Magyarországon a ’90-es években kezdett el igazán népszerűvé válni a gyorsfagyasztott halrudacska. Kedveltségét növelte, hogy a panírozott, szabályos alakú, aranybarnára sült halrudakkal a gyerekeket is rá lehet venni a halfogyasztásra, emellett pedig gyorsan, fáradtság nélkül elkészíthető.

Miért érdemes halat fogyasztani?

Közismert, hogy a sok halat fogyasztó nemzetek, például az eszkimók vagy a japánok általában egészségesebbek, főleg a szív- és érrendszeri betegségek érintik őket kevésbé. Ezt kutatások is alátámasztják, például kimutatták, hogy akár már heti egyszeri halfogyasztás is képes 52 százalékkal csökkenteni a szíveredetű elhalálozás előfordulását. Egy másik kutatás során azt találták, hogy heti legalább 85 gramm zsírosabb halféle, például lazac fogyasztása 70 százalékkal is csökkentheti a szívinfarktus kockázatát. Mindezek különösen annak fényében fontosak, hogy Magyarország vezető halálokai közé éppen a szív- és érrendszeri betegségek tartoznak, így ha több halat ennénk, az később az egészségügyi statisztikák javulásában is éreztetné hatását.

Forrás: famousscientists.org, livinghistoryfarm.org

Tetszett? Oszd meg: Share on Facebook