Legújabb Szupermenta terméktesztünkön 26 készételt rendeltünk. Az ételek széles kínálatából merítettünk: pizzák, tészták, frissensültek, hamburgerek és még a távol-keleti konyha ételei is színesítették a teszt palettáját. Annyit már most elárulunk, hogy volt, amiből nem repetáznánk…Lássuk az eredményeket!
Az elmúlt hónapokban az eddig is nagyon népszerű ételkiszállítás iránti igény még tovább nőtt. A járványügyi korlátozó intézkedések miatt nőtt az étel házhoz szállítással is foglalkozó éttermek, vendéglátó egységek száma. Emellett a vásárlók részéről is egyre nagyobb lett az igény az internetes rendelések iránt.
A helyzetre reagálva a Szupermenta legújabb tesztjén a házhozszállítással foglalkoztunk. Ezúttal olyan éttermekre esett a választásunk, amelyek nem most kezdték a kiszállító tevékenységet. A vásárlástól egészen a fogyasztásig vizsgáltuk a termékeket.
Öt termékkategóriát ellenőriztük, melyek közül pizzákat, tésztákat, frissensülteket, hamburgereket, valamint távol-keleti konyha leveseit kínáló öt-öt vállalkozás kapott helyet. A bőség zavarában, úgy döntöttünk, hogy az éttermek kiválasztásánál a közismert, internetes keresések alapján népszerű vendéglátóhelyeket részesítjük előnyben, amelyek kiszállítást végeznek az adott területen belül.
Kezdjük az elején, egy-két kattintás és itt az ebéd
A tesztben szereplő ételek megrendelése közvetlenül a készítő vendéglátó egység vagy a kiszállítással foglalkozó közismert cégek weboldalán történt. Ezt az értékesítési formát a vásárlói tájékoztatásra vonatkozó jogszabályok alkalmazása szerint távértékesítésnek nevezzük.
Ételrendelés előtt érdemes ellenőrizni a weboldalon a kiválasztott ételhez tartozó információkat. Egy körültekintő vásárlónak minden esetben javasoljuk, hogy az ár és a tetszetős ételfotók mellett azt is nézze meg, milyen összetevőkből készül az étel és milyen allergéneket tartalmaz.
Tudta?
Távértékesítés esetén az ételek allergén tartalmával kapcsolatos információkat két szakaszban kell a fogyasztók rendelkezésére bocsátani:
1. Az értékesítést megelőzően – a távértékesítést elősegítő anyagban, vagy más megfelelő, az élelmiszer-vállalkozó által egyértelműen meghatározott eszközön kell szerepelnie az információnak(weboldalon, Facebook oldalon, ahonnan az étel rendelhető, vagy a vállalkozó szórólapként terjesztett étlapján)
2.A termék átadásakor (amikor az ételt kiszállítják) – pl. csomagoláson matricák vagy a menü mellékelt példánya, vagy a számlán elhelyezett figyelmeztető felirat, utalás az allergén információk elérésének helyére
Az allergiát vagy intoleranciát okozó anyagok késztermékben való jelenlétére vonatkozó tájékoztatás nem kötelező, amennyiben:
- az étel megnevezése egyértelműen utal az érintett allergiát vagy intoleranciát okozó anyag nevére
- a fogyasztóval történt előzetes egyeztetés alapján személyre szabottan, allergiát vagy intoleranciát okozó anyagot nem tartalmazó étel biztosítása.
6 kiszállított étel allergén tartalmáról semmiféle információt nem kaptunk. Sem a megrendelés előtt a weboldalon nem szerepelt erre vonatkozó tájékoztatás, sem kiszállításkor nem volt az ételen annak allergén tartalmára utaló jelölés. Az érintett vállalkozásokkal szemben eljárás indult.
Terméktesztünk további eredményei
Tapasztalataink a szolgáltatókkal
Tesztünk során nem csak a megrendelt étel biztonságára, de a vele együtt járó szolgáltatás értékelésére is figyelmet fordítottunk. Összesen 25 készétel kiszállításra is forgalmazó cégtől 26 ételt rendeltünk.
A vállalt kiszállítási időt a 26 leadott megrendelésből 18 szolgáltató teljesítette. Megrendelésünket 15 esetben tudtuk nyomon követni, hogy milyen szakaszban jár. 2 esetben nem volt információ a kiszállítási időről. A megrendelt ételek átlagosan 1 óra alatt megérkeztek, de előfordult 2 órás időtartam is. A legrövidebb kiszállítási idő 14 perc volt.
26 ételből 24 jól zárható, sérülésmentes csomagolásban érkezett.
Jó hír, hogy a biztonságos csomagolást megerősítő, leragasztott csomagolással több esetben is találkoztunk.
A legtöbb vállalkozás – reagálva a kialakult helyzetre – elérhetővé tette az úgynevezett „érintésmentes” kiszállítás lehetőségét. A rendeléseket még májusban végeztük, és a találkozásmentes kiszállítás mellett döntöttünk, azonban érdekességképp figyeltük a futárokat maszk és/vagy gumikesztyű viselési szokásait, noha erre vonatkozóan nincsen jogi szabályozás.
25-ből 9 futár viselt szájmaszkot, 4 futár gumikesztyűt is. 4 esetben állra helyezett maszk viselettel is találkoztunk.
A gumikesztyű használata megtévesztő is lehet, hiszen ha nem megfelelően használják (nem cserélik szükség szerint) akkor azzal is szennyeződést vihetnek fel az étel csomagolására, magára az ételre is.
Laboratóriumi vizsgálatok:
- Mikrobiológiai vizsgálatok a készételekből: Salmonella spp., koaguláz pozitív Staphylococcusok, Listeria monocytogenes, Bacillus cereus, Clostridium perfringens, Escherichia coli (E-coli), Coliform, mikrobaszám
- Mikrobiológiai vizsgálatok a dobozokról vett törletmintákból
- Analitikai vizsgálatok: fajfehérje
E-coli és Coliform baktérium. Itt kezdődött a baj!
A szennyezést jelző mikroorganizmusok hátterében hibás konyhatechnológia, az élelmiszerbiztonsági szabályok megszegése, a készétel hőkezelést követő utószennyezésének lehetősége, a konyhahigiéniai hibák, a nem megfelelő hőmérsékleten zajló készen tartás és kiszállítás állhat. A baktériumok jelenléte súlyos élelmiszerbiztonság hibára utal. Ezek a baktériumok az emberi szervezetben élelmiszer eredetű megbetegedést okozhatnak.
Három esetben mutatott ki a laboratóriumi vizsgálat szennyezettséget jelző mikroorganizmust. Ebből 1 frissensült ételben volt Escherichia coli (E.coli) baktérium, ami a fekális szennyezés fő indikátora. 2 esetben pedig magas Coliform és mikroorganizmus számot mutattak ki a vizsgálatok.
A három problémás étel vizsgálati eredményei alapján az érintett vállalkozásoknál a hatósági felügyelőink helyszíni ellenőrzést tartottak!
A helyszíni ellenőrzés tapasztalatai
Egy hamburgert kiszállító cégnél a helyszínen feltárt nem megfelelő élelmiszertárolási körülmények miatt hatósági ellenőreink figyelmeztetésben részesítették a vállalkozót és határidők megadásával intézkedési tervet kértek a hibák javítására.
Élelmiszer-ellenőrzési és élelmiszerlánc-felügyeleti bírság kiszabására kerül sor egy frissensültet forgalmazó étterem esetében. Egyik fő probléma volt, hogy lejárt minőségmegőrzési idejű termékek, és jelöletlen, nem nyomon követhető alapanyagok voltak a vendéglátó egységben.
Szintén egy frissensültet árusító vállalkozásnál, számos hiányossággal és szabálytalansággal találkoztak a felügyelők. Többek között a tárolás szakosítatlanul történt, azaz az eltérő mikrobiológiai állapotú élelmiszer csoportok keveredtek. Továbbá lejárt minőségmegőrzési idejű termékek és jelöletlen, nem nyomon követhető élelmiszerek voltak a konyhán.
A tapasztalt higiéniai állapotok miatt utóbbi vállalkozás ételkészítő tevékenységet azonnal felfüggesztették felügyelőink. A higiéniai állapotok helyreállítását követően utóellenőrzés történt, melynek eredményeként a már rendbe tett egység folytathatta tevékenységét. A hiányosságok miatt élelmiszerlánc-felügyeleti és élelmiszer-ellenőrzési bírságot is kiszabtak a szakemberek.
Fajfehérje
Szúrópróbaszerűen megvizsgáltuk a húsokban az idegen fajfehérjék jelenlétét az esetleges élelmiszerhamisítás gyanújának kizárása érdekében.
Jó hír, hogy egy készételben sem mutatott ki a laboratóriumunk idegen fajfehérjét.
Dobozokról vett törletminták
A dobozokról vett törletmintákban azok szennyezettségét, mikrobiológiai tisztaságát vizsgáltuk.
Megnyugtató, hogy a laboratóriumi vizsgálatok nem mutattak ki szennyezettséget. Ez azt jelenti, hogy a dobozok nem szennyeződtek sem a konyhán a csomagolás során, sem kiszállítás közben a különféle eszközöktől, a személyzettől, vagy épp a futártól.
Összegezve, két frissensültet és egy hamburgert kiszállító vendéglátó egység készételének laboratóriumi eredményei alapján tartottak helyszíni ellenőrzést szakembereink. Két esetben élelmiszerlánc-felügyeleti és élelmiszer-ellenőrzési bírságot szabnak ki, melyek együttes összege előreláthatólag 1 200 000 Ft lesz.
Kíváncsi a részletes eredményekre? Kattintson!
Szupermenta-tipp:
- A házhoz érkezett ételt fogyasztás előtt javasolt felforrósítani. Amennyiben a megrendelt ételt nem azonnal fogyasztja el, azt csak hűtőben szabad tárolni, semmiképpen sem szobahőmérsékleten. A házhoz rendelt ételt a megadott fogyaszthatósági időn belül el kell fogyasztani!
- A darált hússal, tojással készült ételek megfelelő konyhatechnológia alkalmazásával és biztonságos hőkezeléssel nem jelentenek kockázatot. Vásárlóként viszont figyeljünk oda, hogy az ételt minél frissebb állapotában fogyasszuk el. A maradékot megfelelő körülmények között hűtsük és tároljuk.
- Körültekintő vásárlóként, már a megrendelés előtt bizonyosodjunk meg arról, hogy az impresszumban megtalálható-e valamilyen kapcsolattartási lehetőség. Bizalommal csak azzal a vállalkozással szemben legyünk, amely információval szolgál az ételkészítés pontos helyéről.
- Figyelmesen olvassuk el az ételhez tartozó tájékoztatókat. A rendelést csak akkor indítsuk el, ha megfelelő és elegendő információkat kaptunk a rendeléssel és a választott étellel kapcsoltban.
Kíváncsi, az ételek részletes kedveltségi értékelésére? Kattintson!
Kapcsolódó tartalmaink
ÖSSZESÍTETT EREDMÉNYEK
A részletes eredményeket
bemutató táblázatot
itt letöltheti.
KEDVELTSÉGI VIZSGÁLAT
Itt megtudhatja, milyen
szempontok szerint pontozták
a termékeket.