Vajon milyen a hazai boltok rendezettsége, tisztasága? A vármegyeszékhelyek és más nagyobb városok kereskedelmi egységeiben felmérés jelleggel ellenőriztük, kiemelt figyelmet fordítva a fagyasztott áru részlegre. Összesen 30 üzletet vizsgáltunk meg. Lássuk, milyen tapasztalatokkal gazdagodtunk!
Manapság a vásárlást többféle módon is intézhetjük, és számos bolttípus közül választhatunk, így könnyen megtalálhatjuk az igényeinknek megfelelő üzletet.
A vásárlási élményt nagyban befolyásolja az adott üzlet állapota és rendezettsége. Az élelmiszerboltok esetében bosszantó lehet, ha nincs elegendő bevásárlókosár vagy -kocsi, ha a raklapoktól, üres dobozoktól nehezen megközelíthetőek a sorok és a polcok, vagy éppen nem találjuk a termék árát jelző címkét. Felmérésünkben e szempontok is fontos szerepet kaptak, azonban főként a fagyasztott élelmiszerek tájékán vizsgálódtunk. Felmértük, hogy mennyire jellemző probléma például a fagyasztók jegesedése, a nyitva hagyott fagyasztóajtó vagy a sérült csomagolás miatt kiszóródott termék.
Budapesten, valamint az ország keleti és nyugati felén egyaránt 10-10 boltot vettünk célba, így összesen 30 kereskedelmi egységet látogattunk meg. Nézzük a részleteket!
A sorok között
Az ellenőrzés főként a fagyasztott áru részlegre irányult, de az odáig vezető úton is nyitott szemmel jártunk. A vásárlás kezdetén megnéztük, hogy rendelkezésre áll-e elegendő mennyiségű bevásárlókosár vagy -kocsi, és szemrevételeztük azok tisztaságát is. A legtöbb esetben kellő mennyiségű kosár/kocsi volt az üzletekben, viszont a boltok egyharmadában ezeket koszosnak láttuk, és szemét is előfordult bennük.
A kereskedelmi egységek mindössze felét ítéltük tisztának, ugyanis több helyen találkoztunk koszos padlóval és kiborult termékekkel. Megnyugtató, hogy kártevőkre utaló jelek nem voltak, de két helyen madarakra lettünk figyelmesek az eladótérben.
A sorok átjárhatóságát a legtöbb esetben megfelelőnek ítéltük, ám a boltok egyharmadában bizonyos sorok között nehezen jutottunk át, ennek oka főként a hosszabb időre otthagyott raklap és/vagy kartondoboz-gyűjtő kocsi volt, valamint az egyszerre több helyen történő árufeltöltés.
A vásárlás végén a kasszák felé vettük az irányt, így ezt a területet is alaposan szemügyre vettük. A felmérésben résztvevő boltok több mint felében a hagyományos mellett önkiszolgáló kasszákat is használhatunk, melyek egyre népszerűbbek. Úgy tapasztaltuk, a legtöbb esetben megfelelően alakították ki a kasszák területét. Fontos, hogy legyen elegendő hely a termékek fel- és lepakolására, mely a vásárló kényelmét szolgálja. A kasszaszalagok tisztaságát illetően is pozitív élményben volt részünk, ugyanis szinte sehol nem láttunk szennyeződést rajtuk.
Beszédes fagyasztók
A fagyasztottélelmiszer-osztályon először a berendezéseket vettük szemügyre. A legtöbb esetben megfelelően működtek, az ajtajuk könnyen nyitható volt. Néhány helyen előfordult, hogy a fagyasztóajtók nem záródtak megfelelően vagy hiányoztak róluk a fogantyúk.
Megnéztük azt is, hogy a fagyasztók hőmérséklete leolvasható-e a vásárlók számára. Mindössze három helyen nem találtunk hőmérőt vagy kijelzőt.
Lényeges szempont a fagyasztott áru részlegen, hogy a berendezésen és a termékeken van-e jegesedés. A túlzott jegesedés ugyanis a hűtőberendezés, valamint a termékek hőmérsékletének átmeneti változására utalhat, nevezetesen a 0 ⁰C felé történő elmozdulásra, majd a „visszahűtésre”. Pozitívumként elmondhatjuk, hogy az üzletek csaknem kétharmadánál nem tapasztaltunk ilyen problémát.
Tudta?
Fagyasztott élelmiszerek esetében a hűtési lánc megszakadhat, ha a forgalmazás során a gyártó által előírt tárolási hőmérsékletet nem biztosítják folyamatosan. Ez olyan változásokat eredményezhet a termékben, amely lehetővé teszi a mikroorganizmusok elszaporodását. Különösen veszélyes, ha a hűtési lánc rövidebb időre szakad meg, és az élelmiszert újra visszahűtik/mélyhűtik. A hőmérséklet emelkedése miatt a kiolvadásnak indult élelmiszer felszínén a mikroorganizmusok elszaporodhatnak annak ellenére, hogy a termék közepe még fagyott állapotban van.
A rövid ideig tartó, felolvadást nem eredményező esetekben is (bár nem jelent kockázatot) romlik a termék minősége, az összefagyás, jégkristályképződés rontja a termék eredeti felhasználhatóságát.
A fagyasztók tisztaságát illetően vegyes tapasztalataink voltak. A boltok egyharmadában tisztának ítéltük a polcokat/ládákat, viszont több helyen láttunk koszos és ragadós felületeket. Az ellenőrzött üzletek felénél találtunk – a sérült csomagolás miatt – kiszóródott termékeket a fagyasztókban.
Megnéztük továbbá, hogy a termékek elhelyezése a polcokon/ládákban megfelelő-e. A legtöbb helyen megvalósult a termékcsoportoknak megfelelő elhelyezés, azaz külön fagyasztókba kerültek a halak, zöldségek, gyümölcsök, jégkrémek és a (fél)kész termékek. Csupán néhány helyen találkoztunk összekeveredett áruval, valamint előfordult, hogy egy-egy terméket más típusú élelmiszerhez helyeztek el.
Alapvető, hogy a termékeket a FIFO (vagy EBEK) elv, vagyis a lejárati idő szerint helyezik el a fagyasztókban. Szúrópróbaszerűen leteszteltük, és a legtöbb esetben valóban ennek megfelelően rendezték el a termékeket. Ezenfelül a csomagolásokon feltüntetett minőségmegőrzési időket is megnéztük, és csak egy helyen találkoztunk lejárt élelmiszerrel. Természetesen a problémát jeleztük egy ott dolgozó munkatársnak, aki eltávolította a fagyasztóból a termékeket.
Vásárláskor lényeges, hogy a termékek könnyen beazonosíthatóak legyenek, így megfigyeltük, hogy az eredeti helyükön, megfelelő megnevezéssel és aktuális árral ellátott címkékkel találhatóak-e meg. A legtöbb esetben ezek is rendben voltak, mindössze néhány helyen fordult elő, hogy a címkék fedték egymást vagy nehezen tudtuk beazonosítani a termékeket.
A termékkínálat meghatározó szempont az üzletek kiválasztásában, ezért erre is figyelmet fordítottunk. Szinte minden boltban találkoztunk brand és saját márkás termékekkel. A boltok felénél elérhetőek voltak speciális, például vegán, cukor-, glutén- és/vagy laktózmentes élelmiszerek a fagyasztott áruk között.
Nemcsak a nyári hőségben fontos, hogy a fagyasztott termékeket hűtőtáskában/tasakban szállítsuk haza. Kíváncsiak voltunk, hogy vajon mindenhol vásárolhatunk-e ilyen táskát, ezért ennek is utánajártunk. Tapasztalataink szerint a boltok több mint kétharmadában elérhető volt.
A felelősség közös!
Nem szabad elfelejteni, hogy mi, vásárlók is nagyban hozzájárulhatunk ahhoz, hogy milyen egy kereskedelmi egység eladótere. Mindannyiunk érdeke, hogy tiszta, rendezett körülmények között intézhessük a bevásárlást, és kellemes élményben legyen részünk. Ne szemeteljünk, de emellett lényeges az is, hogy a megvásárolni nem kívánt terméket mindig a helyére tegyük vissza és ügyeljünk rá, hogy a hűtők, fagyasztók ajtaját zárjuk vissza, miután kivettük, amire szükségünk van. Ha bármilyen problémát észlelünk egy üzletben – akár a berendezésekkel, akár a termékekkel kapcsolatban – szóljunk az ott dolgozó munkatársaknak!
Felmérésünk során – szinte kivétel nélkül – segítőkész személyzettel találkoztunk. Sok esetben megköszönték, ha felhívtuk a figyelmüket egy-egy hibás árura, de segítettek az általunk keresett termékek megtalálásában vagy az önkiszolgáló pénztárnál felmerülő kérdések esetén is.
Eredmények hamarosan!
A tapasztalatainkat összegezve kijelenthető, hogy a felmérésbe bekerült vidéki üzletek jobban teljesítettek, mint a budapestiek. Azonban a vásárlói szempontok alapján készített felmérésünket hatósági ellenőrzés és laboratóriumi vizsgálatok is követték. Nemsokára kiderül, hogy az összesített eredmények alapján mely kereskedelmi egységek érdemelték ki a kiválóan megfelelt minősítést.