A sütőmargarinok hatósági és laboratóriumi ellenőrzése mellett ezúttal sem maradhatott el a kedveltségi teszt. Kíváncsi, mely termékek léphettek fel a dobogóra? Cikkünkből kiderül!
A Szupermenta kedveltségi teszt célja, hogy a termékeket vizsgálva, ízlelve vásárlói döntést befolyásoló szempontokkal is kiegészítse a Nébih hatósági és laboratóriumi vizsgálatait.
Fontos, hogy szakértő bírálók és laikus kóstolók egyaránt pontozzák a termékeket, így több különböző, akár eltérő vélemény is megjelenhet a végeredményben, amelynek köszönhetően egy általános képet kaphatunk. Az eredmények természetesen a kóstoláson részt vett szakértő-laikus csoport ízlését és véleményét tükrözik.
Magában vagy tésztában?
Mivel a margarin tulajdonképpen alapanyag, és önmagában ritkán fogyasztjuk, sokat gondolkodtunk azon hogyan is lehetne megfelelően értékelni ezeket a termékeket. A hivatalos érzékszervi bírálatok magát a terméket nézve-szagolva-ízlelve folynak. A termékek fejlesztésekor más, egyéb bírálati formák is előkerülhetnek, mint például egy sütési teszt.
Egy margarinnál igencsak meghatározó szempont, hogy végül milyen lesz tőle a tészta állaga, illata, íze. Ez viszont a margarin mellett számos változó tényezőtől is függ a liszttől kezdve, a különböző méretű tojásokon át egészen a sütési hőfokig.
Ha már sütőmargarin teszt, próbára tettük bátor kóstolóinkat. Végül úgy döntöttünk, hogy követjük az érzékszervi bírálatok során alkalmazandó módszert, és magát a margarinokat értékelték tesztelőink.
Egy aprócska kísérletet viszont mi is végeztünk a legalacsonyabb és legmagasabb zsírtartalmú margarinnal, hátha felfedezünk némi különbséget. Megfigyeltük, hogy tésztakészítési szempontból hogyan lehet dolgozni egyikkel-másikkal, valamint, hogy hőre hogyan változik a magasabb és alacsonyabb víztartalmú zsiradék.
Ha kíváncsi a kísérletet bemutató videónkra, kattintson tovább!
Ez is érdekelheti
A kedveltségi teszt
A résztvevők a megszokott módon „vak-kóstolásos” módszerrel pontozták a termékeket, azaz nem tudták, mely sorszám melyik márkát takarja. Ezúttal 20 különböző speciális ízesítéssel nem rendelkező sütőmargarint értékeltek.
A résztvevők 4 fő értékelési szempont mentén bírálhatták a sütőmargarinokat: külső megjelenés, állomány, illat és íz.
Milyen tulajdonságokat kereshetünk egy sütőmargarinban?
- Külső megjelenését tekintve jellegzetesen tompa fényű, sárgásfehér vagy világossárga színű valamint mentes a foltosodástól és a márványosodástól.
- A sütőmargarin állománya ideális esetben félkemény, de plasztikus, csomósodásmentes.
- Illata kellemesen savanykás, jellegzetesen aromás, tiszta, idegen szagtól mentes.
- Íze jellegzetesen zamatos, kellemesen savanykás, harmonikus ugyanakkor mentes az avasodástól és a keserű mellékíztől.
A kedveltségi rangsorból 1 terméket kizártunk, mivel nem jelölték annak szorbinsav tartalmát.
A kedveltségi vizsgálat eredményei
A sütőmargarinok külső megjelenésének valamint az állományának értékelése során a legmagasabb pontszámot a Lira 70% zsírtartalmú margarin kapta. A legjobbnak ítélt termék illat szempontjából a Rama Laktózmentes 72% zsírtartalmú margarin lett.
A kóstolóink által legfontosabbnak ítélt tulajdonság a sütőmargarinok íze, melynek értékelése során szintén a Líra 70% zsírtartalmú margarin diadalmaskodott. Kóstolóink következetességét bizonyítva a termék az összesített értékelésben is a dobogó legfelső fokára állhatott, 49,2 ponttal.
A második helyen a Rama Laktózmentes 72% zsírtartalmú margarin végzett, 49,1 ponttal, míg a dobogó harmadik fokára a Liga Laktózmentes csökkentett zsírtartalmú margarin léphetett fel, 47,0 ponttal.