A majonézek Szupermenta tesztjén sem maradhatott el a kedveltségi vizsgálat! Szakértő és laikus vásárlók egyaránt kóstolták a termékeket. A már megszokott kóstoláson túl ezúttal még a cseppmentességről is kikértük pontozóink véleményét.
Kedveltségi tesztjeink célja, hogy ne kizárólag hatósági és laboratóriumi szempontból ellenőrizzük a termékeket, hanem vásárlói szempontokkal is kiegészítsük vizsgálatainkat.
Mivel a kedveltségi vizsgálaton laikusok és szakértő kóstolók is pontozzák a termékeket, a végeredmény sokszínű, akár különböző véleményeket foglalhat magába. Az eredmények a kóstoláson részt vett szakértő-laikus csoport ízlését és véleményét tükrözik.
A résztvevők most is „vak-kóstolásos” módszerrel pontozták a termékeket, azaz nem tudták, mely sorszám, melyik márkát takarja.
A tesztelők a termékek külső megjelenését, színét, illatát és ízét értékelhették.
- Egy majonéz külső megjelenése akkor megfelelő, ha krémszerűen sűrű, levegős, habos, ugyanakkor homogén és sima a felülete. Ebből a szempontból a legmagasabb pontot a Coop majonéz kapta.
- A termék színe legyen fényes, egyenletesen krémszínű, de halványsárga árnyalatú. Ennél a szempontnál a Heinz majonéz érte el a legtöbb pontot.
- Illata akkor értékelhető kiválónak, ha enyhén savanykás, ecetes aromájú, kissé mustáros jelleg kíséri. Idegen és mellékszagtól mentes. A felhasznált ecetnek össze kell simulnia a többi felhasznált összetevő illatával. Azonban, ha az ecetnek szúrós aromája érződik ki, az egy gyengébb minőség jellemzője lehet. Ezen tulajdonság legjobbra értékelt terméke az Auchan majonéz lett.
- A tesztelők szerint majonézek esetében is az íz a legfontosabb tényező, amely akkor ideális, ha a termék savanykás és édes íz harmóniáról, krémes szájérzetről, idegen és mellékíztől való mentességről tanúskodik. E tekintetben az Univer majonéz nyerte el leginkább a kóstolók tetszését.
Az eredményeket összesítve a majonézek versenyében első helyen az Univer majonéz végzett. Második helyezett lett a Penny majonéz, míg a harmadik legkedveltebb termék a Reál majonéze lett.
Ez is érdekelheti
De ne feledkezzünk meg a cseppmentesség és kenhetőség kérdésékről sem!
A kóstolás végén bírálóink összevetettek egy cseppmentes kupakot egy nem cseppmentes kupakkal. Ezt követően pedig még e két majonéz kenhetőségét is elemezték.
A kóstolók több mint fele, 65 százaléka ismerte fel a cseppmentes kupakot. Hogy melyiket részesítik előnyben? A cseppmentes a szavazatok felét kapta. A kóstolók negyede a hagyományos kupakot preferálja, míg a másik 25 százalékuknak mindegy, melyik található a flakonon.
Mivel a majonéz népszerű szendvics alapanyag, ezért kíváncsiak voltunk arra is, hogy a bírálók találnak-e különbséget a kenhetőség szempontjából. Két véletlenszerűen kiválasztott terméket, egy 70 % és egy 40 % körüli zsírtartalmút értékelhettek. A kapott pontok alapján 40% számára a magasabb zsírtartalmú volt megfelelőbb e tekintetben. Az értékelők 25 százalékának viszont a kisebb zsírtartalmú bizonyult jobbnak, míg 35 százalékuk nem talált különbséget köztük.