Amit a zsírsavakról tudni érdemes

Biztosan mindenki hallott már a telített és telítetlen zsírsavakról. Vajon az ALA, EPA és DHA mozaikszavak mit jelentenek? Szeretne eligazodni a zsírsavak világában? Cikkünkben összefoglaltuk a legfontosabb tudnivalókat!

Zsírsavak és az egészség

A zsírsavak három fő csoportra oszthatók az alapján, hogy tartalmaznak-e kettős kötéseket.

  • Telített: nem tartalmaznak kettős kötést
  • Egyszeresen telítetlen: egy kettős kötést tartalmaznak
  • Többszörösen telítetlen zsírsavak: kettő vagy annál több kettős kötést is tartalmaznak

A szív-érrendszeri betegségek és a zsírbevitel összefüggéseit vizsgáló kutatások alapján arra lehet következtetni, hogy csökkentheti a szív-és érrendszeri betegségek kialakulásának esélyét, ha a telített zsírsavakat egyszeresen és többszörösen telítetlen zsírsavakkal helyettesítjük.

Az omega-3 zsírsavak olyan telítetlen esszenciális zsírsavak, melyekben az utolsó kettős kötés a zsírsav láncvégi metilcsoportjától 3 kötésnyire található. Az esszenciális omega-3 zsírsavak csoportjába tartoznak a többszörösen telítetlen alfa-linolénsav (ALA), eikozapentaénsav (EPA), és dokozahexaénsav (DHA).

Az omega-3 zsírsavak olyan nélkülözhetetlen alkotóelemek, másképpen esszenciális zsírsavak, amelyeket a szervezet nem képes önállóan előállítani, ezért táplálkozással kell bejuttatni a megfelelő mennyiséget. Elsősorban hal-, diófélékből, illetve növényi olajokból érhető el.

Tudta-e?
Zöldtakarmánnyal és rovarokkal táplált tyúkok nagyobb omega-3 zsírsavtartalmú (nagyrészt ALA) tojást tojnak, mint a kukoricával vagy szójával
etetett tyúkok. Rovarok és zöldtakarmányok mellett, halolajnak a takarmányhoz adásával is növelhetjük a zsírsavak mennyiségét a tojásokban.
A tápanyag-összetételre vonatkozó állítások

Az „Omega-3 zsírsavak forrása” állítás, amely szerint az élelmiszer omega-3 zsírsavak forrása, valamint a fogyasztó számára vélhetően ugyanezzel a jelentéssel bíró bármely állítás
(pl.: „…-val/-vel”, „visszaállított …-tartalom”, „… hozzáadásával” „…-val/-vel dúsított”,) csak akkor alkalmazható, ha a termék alfa-linolénsav-tartalma legalább 0,3 g 100 g-ra és 100 kcal-ra vonatkoztatva, illetve eikozapentaénsav- és dokozahexaénsav-tartalma összesen legalább 40 mg 100 g-ra és 100 kcal-ra vonatkoztatva.

Az „Omega-3 zsírsavakban gazdag” állítás, valamint a fogyasztó számára vélhetően ugyanezzel a jelentéssel bíró bármely állítás csak akkor alkalmazható, ha a termék alfa-linolénsav-tartalma legalább 0,6 g 100 g-ra és 100 kcal-ra vonatkoztatva, illetve eikozapentaénsav- és dokozahexaénsav-tartalma összesen legalább 80 mg 100 g-ra és 100 kcal-ra vonatkoztatva.

A fentieken túl azonban figyelembe kell venni az 1924/2006/EK rendelet egyéb előírását is. Az állítások alkalmazásának egy további feltétele, hogy a termékből ésszerűen várhatóan elfogyasztandó mennyiség az állításban szereplő tápanyagból jelentős mennyiséget tartalmazzon. A majonéz esetében annak egy adagjában is „jelentős mennyiségben” jelen kell lennie az omega-3 zsírsavnak, hiszen 100 g-ot általában nem fogyasztunk el egyszerre.

A majonézek omega-3 zsírsav tartalma

Majonéz terméktesztünk során mindegyik termék omega-3 zsírsav tartalmát megvizsgálta hivatalunk laboratóriuma. Az eredmény nagy változatosságot mutat: 100 g termékre vonatkoztatva
0,005 – 6,6 % között mozog.

Egyetlen terméken tüntették fel az omega-3 zsírsav tartalomra vonatkozó állítást („OMEGA 3 ZSÍRSAVVAL” azaz a termék az omega-3 zsírsavak forrása), amelynek helyességét a laboratóriumi mérésünk is igazolta. A termék 100 g-jában és 100 kcal-ban, továbbá egy adagjában is jelentős mennyiségben volt jelen az omega-3 zsírsav. Természetesen a legmagasabb omega-3 zsírsav értékeket azok a termékek mutatták, amelyek magasabb növényi olaj tartalommal (>55%) és tojástartalommal (>4%) rendelkeztek.

Kíváncsi, melyek lettek a legkedveltebb majonézek? Kattintson!

Tetszett? Oszd meg: Share on Facebook
Facebook